Gunnar
Gundersen. Eskestølveien 57, 4848 Arendal, tlf 911 63
454
Torhild
Hanssen. Eskestølveie 57, 4848 Arendal, tlf 481 18 637
Leder
Arendalsknektene: Geir Vedøy, Våjeveien 268, 4810
Eydehavn, tlf 971 10 802
Kasserer
Arendalsknektene: Glenn Andre Vedøy, Våjeveien 268,
4810 Eydehavn, Tlf 905 96 835
Hjemmesiden
til klubben http://www.akkbk.no/
Leksjon 1
Om spillet
bridge
Bridge er et kortspill som spilles verden over. Man
trenger et bord, en vanlig kortstokk og et antall spillere som kan deles på 4. Det
er fullt mulig å bare være 4 spillere og ha det gøy,
men den virkelige konkurransen begynner når vi er minst to bord. Ved bordet
sitter spillerne som N (nord), Ø (øst), S (syd) og V
(vest). N spiller sammen med S. Ø
spiller sammen med V.
Makkerne holder sammen som par hele kvelden.
Bridge består av to adskilte deler: Melde-delen
og spille-delen. Spilledelen er ganske lik spillingen i f.eks. «amerikaner»,
men meldedelen er helt spesiell for bridge. I kurset vil vi mest konsentrere
oss om meldingene, men vil også gi dere tips og «regler» for spilling og
motspill.
Vi skal i dette kurset bruke meldesystemet SAYC. (Standard
American Yellow Card) som er et
system som alle bridgespillere kan. Noen har valgt å bruke andre systemer når
de spiller med sin faste makker, men alle kan omstille seg til SAYC når de
spiller med deg.
Noen
begreper:
Farger: Vi har disse fargene i bridge
NT (Grand)
♠ Spar
♥ Hjerter
♦ Ruter
♣ Kløver
Disse er rangert med NT (Grand) som mest verdifull og
kløver som den minst verdifulle
Hjerter og spar kalles majorfarger og ruter
og kløver kalles minorfarger
NT er strengt tatt ikke en farge, men er i en
kontrakt hvor vi ikke har trumph (NT står for No
Trumph)
Honnørpoeng
(HP):
Når vi skal melde i bridge skal vi vise hvor sterke
kort vi har og hvilke farger vi har. Som hjelpemiddel til det har vi gitt
billedkortene verdi slik:
Ess (A)
teller 4
Konge (K)
teller 3
Dame (Q)
teller 2
Knekt (J)
teller 1
Da er det 10 honnørpoeng i hver farge og 40
honnørpoeng i stokken.
En helt gjennomsnittlig hånd inneholder altså 10
poeng.
Honnørpoengene er bare et hjelpemiddel og du kan i
noen tilfeller få utdelt kort hvor du klart ser at du kan ta mange stikk uten
at du har så mange poeng.
På kurset
kommer vi til å legge mest vekt på honnørpoeng for å lære oss å melde styrken
vår.
Noen uttrykk:
Giver: Når spillet starter er det den som har «giver»
eller «dealer» på mappen vendt mot seg til å melde
først. Han kan melde pass eller han kan åpne
meldingsforløpet med en annen melding
Åpner: Den første som melder noe
annet enn pass
Åpningshånd:
For å kunne åpne et meldingsforløp må vi har kort
som oppfyller kriterier for å åpne.
Åpningshender deler vi i tre kategorier:
Normalåpning: Vi
har 12-19 honnørpoeng
Sterke åpninger: Vi
har mer enn 19 poeng
Svake åpninger (Sperreåpninger); Vi har under 12 poeng, men en så lang farge at
vi kan ta en del stikk med den som trumph. Vi gjør det samtidig vanskelig for motparten
å melde.
Vi skal de første kveldene konsentrere oss om
normalåpninger. I alle normalåpninger starter vi med en melding på
1-trinnet.
Kontrakt:
Siste melding i et meldingsforløp er gitt når de
andre tre passer meldingen. Denne siste meldingen blir kalt kontrakten.
Nord - øst- syd
- vest
Eksempel: Meldingen går: 1 spar - pass - 2 spar -
pass-
3 spar- pass - pass - pass
Kontrakten blir da 3 spar.
Antall stikk i kontrakten
Det laveste meldetrinnet er 1
For å finne ut hvor mange stikk man må ta, må man
alltid legge 6 til det trinnet man har meldt på. Man kan altså ikke melde
lavere enn 1+6= 7 stikk
I eksempelet over har man meldt at man tror man kan
ta 6+3=9 stikk
Spillefører: Den som skal spille kontrakten = den som har meldt
kontraktens farve først. I eksempelet over blir Nord
Spillefører.
Blindemann: Spilleførerens
makker. Han skal legge sine kort åpent på bordet etter at spilleren til høyre
for ham har spilt ut til første stikk. I
eksempelet over blir Syd blindemann.
Utspiller: Den som skal spille ut
til første stikk. I eksempelet over blir Øst
utspiller.
Utgang og slem
I amerikaner er det om å gjøre å få kontrakten på
lavest mulig nivå. Slik er det ikke i bridge, Her er det om å gjøre å melde
riktigst mulig. Hvis du og din makker til sammen har gode nok kort, må dere
prøve å nå et nivå som gir bonus, det høyeste
av disse nivåene er slem.
For å få
bonus må man både melde og spille hjem disse kontraktene.
Storeslem =13
stikk og gir kjempebonus
Lilleslem =12
stikk og gir også høy bonus
Vi regner at vi må har over 32 poeng for lilleslem
og over 36 poeng for storeslem.
I løpet av en spillekveld skjer dette sjeldent.
Derfor er det for bridge lagt inn enda et nivå som gir bonus. Dette nivået
kalles utgang
For å oppnå dette nivået kreves det:
NT: 3NT =9 stikk (6+3)
Spar: 4 spar =10 stikk (6+4)
Hjerter: 4 hjerter =10 stikk (6+4)
Ruter: 5 ruter =11 stikk (6+5)
Kløver: 5 Kløver =11 stikk (6+5)
Vi regner at du og makker til sammen må ha minst 26
poeng for å spille utgang. Det har dere ofte i løpet av en kveld og derfor er
det viktig at vi prøver å finne ut om vi har 26 poeng til sammen
Om
meldinger:
Meldinger i bridge er kommunikasjon mellom deg
og din makker. Gjennom meldinger skal dere finne ut om dere skal spille en
kontrakt med trump eller NT, og dere skal finne ut
hvor sterke kort dere har til sammen.
Når det gjelder om dere skal spille trumph, så sier vi at dersom dere til sammen har minst 8
kort i en farge (Helst da major), skal dere ha den fargen som trumph. Da sier vi
at dere har tilpass i fargen. Har dere ikke 8 kort til sammen i en farge, må
dere normalt spille NT.
Og når det gjelde styrke så skal dere komme i
utgang hvis dere til sammen har ca 26 poeng.
Hvis ikke, må dere stoppe på et så lavt nivå som mulig.
Dette er det viktigste og vanskeligste i bridge. Å
komme høyt nok opp, men ikke for høyt.
Endelig skal
dere lære en melding.
Åpningsmeldingen
1 spar og noen svar på den.
Først et lite begrep: Når din makker åpner, får han
navnet «åpneren» og du som er makkeren hans får navnet «svarhånden». De begrepene
vil vi bruke når vi skriver og snakker om meldingsforløpet.
Så til meldingen:
Åpneren sier 1 spar. Det betyr at han har 12-19
poeng (HP) og minst 5 spar.
Så er det svarhåndens (makkers) tur. Først ser han
om han har minst 3 spar (at de har trumph-tilpasning)
I vårt tilfelle her, har han det.
Han skal da svare makkeren sin og både vise at han
har tilpasning og hvor mange poeng han har.
(allerede nå begynner svarhånden å tenke på om
de skal i utgang = 26HP).
Systemet har klare «fasitsvar» på åpningsmeldingen 1spar
(husk at svarene gjelder ved tilpass):
0-5 poeng= pass
6-9 poeng=2spar
10-11 poeng=3 spar
Du kan like gjerne pugge disse svarene på
1-sparåpning først som sist. Selv om de er bestemt av systemet vårt så er jo
systemet bygget på logikk og fornuft så vi skal si litt mere om hvert av disse
svarene.
Pass (0-5 poeng)
sier: Makker, jeg har maks 5 poeng og selv om du skulle ha 19, så har vi ikke
nok til utgang.
2 spar (6-9 poeng) sier: Makker, jeg har minst 3 spar og hvis du har
maksimum (17-19) poeng så er det mulig at vi skal i utgang
3 spar (10-11poeng) sier: Makker, jeg tror vi kan ha nok til utgang
dersom du har litt mere enn 12 poeng. (Vi kaller ofte dette for en
invitasjon)
Den ekstra glupe lurer nok på hva han skal melde
hvis han har mere enn 11 poeng men det skal vi ta senere. Det er nemlig ikke
«fasitsvar» på det.
Bordskikk:
Når du er ferdig med kurset og vil ut i verden å
spille bør du vite litt om gode skikker ved bridgebordet.
Det er hyggelig om du hilser og sier noen ord eller
smiler til motspillerne når du setter deg ved bordet, MEN når kortene er tatt
opp og de andre konsentrerer seg, er det ikke alle som synes det er hyggelig å
høre fortellinger fra din verden.
Det er også lurt å venne seg til å
konsentrere seg bare om kortene og meldingene når du har tatt opp kortene. Husk
at motstandernes meldinger viser deg hva de har. Det vil komme til nytte når
dere starter spilledelen. Og selv om du har
«kjedelige» kort så har du jo en makker og du skal være med å bidra til at dere
kommer i riktig kontrakt eller får flest mulig stikk i motspill. En ukonsentrert og uinteressert makker er
ikke inspirerende å ha.
Ut i verden
I Aust-Agder er det mange bridgeklubber
Arendalsknektene er jo vår klubb og vi håper jo at
du vil spille hos oss etter kurset.
Vi spiller tirsdager fra 17.30 til ca 22. Hvis du vil spille, må du spille hele kvelden. Det
vanlige er at du finner deg en makker selv men Geir vil være behjelpelig med
det i starten.
Selv om du ikke er ferdig med kurset, kan du spille
i klubben. Forutsetningen er at du føler at du har opparbeidet en viss «fart»
slik at du ikke sinker altfor mye og at du tør melde uten å være helt sikker på
om det blir riktig. Det betyr nok at du
vil melde litt feil av og til men det går veldig fint. (men opplæringen skjer
på kurset og du kan ikke forvente at du kan be om hjelp til meldinger på
tirsdagene). Ellers er det nok lurt å
komme en tirsdagskveld og sitte bak en av hjelperne og se hvordan spillingen
foregår.
De andre klubbene er:
Myra. Spiller på Myra grendehus torsdager kl 18.00
Øyestadspiller på Lunderød idrettspark tirsdager
Birkeland på idrettshuset tirsdager kl 18.00
Grimstad på Grimstad vertshus onsdager kl 18.00
Lillesand på Gamle Middelskolen torsdager kl 18.00
Arendal spiller på Lunderød mandager kl 18.00
Åmli & Vegårshei onsdager kl. 18.00
Risør mandager
Hvis du går inn på www.bridge .no finner du alle klubbenes
hjemmesider.
Der finner du også informasjon om turneringer du
kan spille når du blir hekta på bridge
For å spille i Arendalsknektene kan du betale kr 25
pr gang eller 250 pr halvår.
Hvis du skal spille i de andre klubbene eller
spille turneringer må du være medlem i bridgeforbundet. Hvis du er helt ny og
aldri har vært medlem før koster det kun kr 100 de to første årene. Senere
koster det 330 pr år. Hvis du vil melde deg inn i forbundet, ordner Glenn Andre
det.
Det koster dessuten ca. kr 50 pr gang i andre
klubber.