Leksjon 3
I dag skal vi lære både å åpne i 1NT og svare på makkers
1 NT åpning
1. Åpning
i 1NT lover 15-17HP og en jevn hånd.
Du kan ha en 5 korts farge men
ikke mangle en farge (være renons) eller ha bare en i en farge (singleton).
Av og til vil det være tvil om du bør åpne i
5- kortsfargen din eller i NT. Da velger du det du
synes er lurest. Fordelen med å åpne i
5-kortsfargen hvis det er en majorfarge, er at dere lettere kan finne en trumphfarge.
Fordelen med å åpne i NT er at du får vist poengene dine veldig
nøyaktig.
Hvis 5-kortsfargen din er en
minorfarge, åpner du i NT
♠ |
K, Q, J, 3 |
♥ |
Q, 6, 3 |
♦ |
A, 8 |
♣ |
K, J, 6, 2 |
Her har du 16 HP(6 i ♠ + 2 i ♥ +
4 i ♦ + 4 i ♣) og kan åpne
meldingene. Du har en jevn hånd og 15-17hp.
Du åpner med
meldingen 1
NT
Svar
på NT
Når det er åpnet i NT har
makker til åpneren ansvar for å finne riktig kontrakt!
Det er fordi åpneren har jo vist
sine kort veldig nøyaktig i åpningen og makker kan lett summere og se om de
skal i utgang
Vi har sagt at man bør spille med
trumph i major hvis vi har 8 kort til sammen i
fargen. Derfor må makker til åpneren prøve å finne ut om vi har det.
Samtidig må makker til åpneren ta
ansvar for å komme i utgang (3NT eller 4 major) hvis de til sammen har 26
poeng.
Da har vi fire muligheter:
1.
Makker har også jevn hånd uten 5 kort major og
ikke nok poeng til utgang (0-8 poeng)
Da vil svaret være pass
Eks:
♠ |
A, 5, 2 |
♥ |
K, 6, 4, 3 |
♦ |
7, 5, 4 |
♣ |
10, 8, 5 |
Meld PASS
2. Makker
har 9 poeng eller mere og jevn hånd uten 4+ kort major. Da skal vi i NT og
utgang. (eller i hvert fall kanskje i utgang) med akkurat 9 poeng melder
makker 2NT for å invitere til utgang. Med 10 poeng eller mere, melder makker 3NT
Eks:
♠ |
A, 5, 2 |
♥ |
K, 6, 4 |
♦ |
K, Q, 5, 4 |
♣ |
10, 8, 5 |
Meld 3NT
De to siste mulighetene er når makkeren til
åpneren har en majorfarge på minst minst 4-kort
selv og vil undersøke om det er bedre å spille med en majorfarve
som trumph enn å spille NT:
3. Makker
har en jevn hånd med 4 kort i en eller begge major
og nok poeng til utgang (over 8 poeng). Da bruker vi Stayman.
STAYMAN: = 2kløver
Makker til åpneren melder 2 kløver som
betyr: Makker, har du 4 kort i en major?
2 kløver etter åpning 1NT er en helt
kunstig melding funnet opp sikkert av en som heter Stayman
og du må bare godta og lære et det betyr spørsmål om major.
NT-Åpnerens svar:
2 ruter=nei, jeg har ikke 4 kort major
2 hjerter: ja jeg har 4 (5) kort hjerter,
men ikke spar
2 spar: Ja jeg har 4(5) kort spar, men ikke
hjerter
2 NT: jeg har både 4 hjerter og 4 spar.
Etter disse svarene legger makkeren
kontrakten i major eller NT hvis han ikke finner tilpass i major
NB Staymann
bruker du bare hvis du har over 8 poeng, en majorfarve
på 4 kort og ser mulighet for utgang.
Eks:
♠ |
A, 5, 4, 2 |
♥ |
K 6, 4 |
♦ |
K, Q, 5, 4 |
♣ |
10, 6 |
Meld 2 kløver
Hvis åpneren har en 4-farve i spar skal
dere spille utgang i spar (4♠).
Hvis ikke, skal dere spille 3NT.
Tilfelle 4:
Makker til åpneren har en majorfarve
på minst 5 kort.
Da bruker vi noe vi kaller overføring. Vitsen
med det er at grandåpneren som jo har de beste kortene, skal bli spillefører
Overføring:
Hvis du har 5+hjerter, melder du 2 ruter (Fargen under
den du har). Makker MÅ da melde 2
hjerter
Hvis du har 5+ i spar, melder du 2 hjerter (Fargen under
det du har) Makker MÅ da melde 2 spar.
NB Overføring kan du bruke både hvis du har lite poeng.
(Da passer du makkers 2 melding)
Og du kan bruke den hvis du har nok poeng til utgang. Da
melder du videre.
Eks:
♠ |
A, J, 5, 4, 2 |
♥ |
K, 6 |
♦ |
K, Q, 5, 4 |
♣ |
10, 8 |
Åpnerens makker har 5 spar, derfor melder han 2 hjerter for
å vise dette og for at åpneren skal melde 2 spar
Videre meldinger av NT-åpnerens makker:
Den videre meldingen vil da være at du melder 3NT hvis du
har bare 5 i majorfargen din eller du melder 4 i fargen hvis du har 6 eller
flere.
(Makker har jo minst 2 når han har åpnet i NT og hvis han
har 3 retter han din 3NT melding til 4 i majorfargen din. Han vet jo at du har
5 når du overfører.)
Bordskikk:
Når vi setter oss til bordet har alle ansvar for å sjekke på
plansjen at vi sitter ved riktig bord og på riktige plasser .
Det er derfor viktig å ikke snurre på plansjen som
ligger på bordet.
Alle har også ansvar for å sjekke at vi spiller riktige
spill.
Den som sjekker bridgematen (datamaskinen vi har på hvert
bord), må sjekke at det er slått inn riktig spillnummer,
riktig spillefører og riktig antall stikk.
Ut i verden
I Knektene stokker vi kortene ved det første bordet vi
setter oss ved.
I turneringer og i
noen andre klubber bruker de kort som er lagt ferdig av an maskin og da må vi
ikke stokke. Så vær litt forsiktig med å være ivrig med stokkinga hvis du er på
et nytt sted.
I turneringer hvor de har lagte kort ,
har de dubletter slik at alle kan spille de samme kortene samtidig. Da er det
viktig å ikke diskutere spillene høyt mens noen andre
spiller.
Det er gøy å spille turneringer og det fine med at alle
spiller de samme spillene samtidig, er at du får utlevert lapper med
resultatene etter hvert bord så du kan se hva du har gjort bra.