Leksjon 7 - Spørsmål etter Ess – Motspill - Signaler.
Spørsmål etter Ess
Noen ganger har makker vist kortene sine slik at du når du
summerer dine og makkers kort lurer på om dere skal melde slem. Du ser at dere
har nok poeng (over 32 poeng) men det hjelper jo lite hvis dere mangler
topphonnørene i en farge.
For å finne ut hvor mange Ess- og eventuelt konger- dere
har, er det oppfunnet en «spørremelding» nemlig meldingen 4NT
4NT= Hvor mange Ess har du
makker?
Det vanligste er at spørsmålet stilles et stykke ut i
meldingsforløpet når en av dere ser at dere har nok poeng til slem men det kan
også stilles i første runde når makker til åpner ser at dere har nok poeng f.eks:
Makker har åpnet i 1 spar og du har 20 poeng og minst 3 spar
Makker til spørreren må svare og svarene er slik:
5 kløver = jeg har 0 eller 4 Ess
5 ruter = jeg har 1 ess
5 hjerter = jeg har 2 Ess
5 Spar = jeg har 3 Ess
Hvis spørreren ser at de til sammen har alle Essene kan han
spørre etter antall konger på samme måte
5NT= Hvor mange Konger har
du makker?
6 kløver= jeg har 0 eller 4 konger
6 ruter= jeg har 1 konge
6 hjerter= jeg har 2konger
6 Spar=jeg har 3 konger
Det finnes flere måter å spørre etter Ess og Konger på.
Dette er den enkleste. Når dere har spilt en stund, kommer dere nok til å bli
mere avansert i spørremeldingene.
MOTSPILL
Utspill
Å spille ut er ikke lett for noen og veldig ofte må vi bare
spille ut det vi tror eller håper er bra.
Men noen råd/regler går det an å gi:
Motparten spiller en
NT-kontrakt:
1. Hvis
makker har meldt en farve, spiller vi lojalt ut den.
2. Et
lite kort fra vår lengste farve («invitt-utspill»).
Eks: Motparten spiller 3NT. Du
har:
♠ |
J, 5 |
♥ |
Q, 10, 8, 4, 3 |
♦ |
K, 7, 3 |
♣ |
Q, 9, 8 |
Hjerter er din lengste farve, og du håper at din makker har enten A, K eller J i
denne farven, og at han vil returnere farven dersom han får anledning, Spill ut ♥ 3
3.
Hvis du har en sekvens, spiller du
ut den høyeste i sekvensen.
Eks: Motparten spiller 4 ♥. Du
har:
♠ |
J, 5, 4, 3 |
♥ |
Q, 10 |
♦ |
K, Q, J, 7 |
♣ |
Q, 9, 8 |
Spill ut ♦ K
4. Hvis
motparten har meldt flere farver, spiller vi ut en farve de ikke har meldt (umeldt farve)
Motparten spiller en farve-kontrakt:
1. Hvis
makker har meldt en farve, spiller vi lojalt ut den.
2. Hvis
du har en sekvens, spiller du ut den høyeste i sekvensen
♠ |
J, 5, 4, 3 |
♥ |
Q, 10 |
♦ |
K, Q, J, 7 |
♣ |
Q, 9, 8 |
Spill ut ♦ K
3. Hvis
motparten har meldt flere farver, spiller vi ut en farve de ikke har meldt (umeldt farve)
4. Underspill
ALDRI et ess i en farvekontrakt ! Har du et ess
i en farve, og har bestemt deg for å spille ut denne farven, spiller du ut Esset !
5. Hvis
du ikke finner på noe som du synes er lurt, kan du spille ut en trumph. Mange ganger er dette et godt utspill!
Signaler
Signaler er det dere som makkerpar bruker under spilledelen for å fortelle hva dere har og hva dere vil at
makker skal spille.
Signalene dere bruker må være åpne og hvis motparten spør
hvilke signaler dere bruker, må dere svare.
Her på kurset er vi enige om å bruke et lite kort for å vise
styrke. Hvis motparten spør dere hvilke styrkekast dere bruker, svarer dere
derfor «Vi har lite kort som styrke».
Styrke kan du altså vise i utspillet med å spille ut et lite
kort i den farven du har gode kort («invitt-utspill»).
Du kan også vise styrke ved å sake et lite kort i din gode farven første gang du får anledning til å sake et kort (At
du ikke har kort i den farven som spilles = «første
frie avkast»)
Hvis makker har spillt ut et Ess,
kan du vise styrke med å legge et lite kort dersom du vil at han skal fortsette
farven.
--
Kanskje unødvendig å si men i alle disse tilfellene må du
legge et tilstrekkelig høyt kort hvis du ikke har styrke (for å vise svakhet)
DE FEM BUD: