Leksjon 4
Svake åpningsmeldinger (sperremeldinger) /
Sterke åpningsmeldinger
Vi har til nå sagt at vi må ha minst 12 poeng for å åpne, og
at åpninger på 1 trinnet er mellom 12 og 19 poeng
Noen ganger får vi utdelt kort med mindre enn 12 poeng men
med en lang farge på 6 kort eller mere. Med denne fargen som trumph kan vi ta en del stikk og vi kan også forstyrre
motparten litt.
Du bør ha
minst en honnør i fargen for å åpne i en svak melding.
Hvis motparten skulle få kontraktene vil jo makker spille ut den
fargen du har meldt og da bør du kunne ta stikk i den fargen.
Siden alle meldinger på 1 trinnet er «opptatt» må de svake åpningene
meldes på et høyere trinn
Vi melder dem slik
2 ruter: Har 6 kort i ruter og ca. 6-10 poeng
2 hjerter: Har 6 kort hjerter og ca. 6-10 poeng
2 spar: Har 6 kort spar og ca. 6-10 poeng
(Merk deg at vi ikke kan melde svak 2 i kløver. Den
meldingen skal vi bruke til noe helt annet, nemlig til å vise sterkere kort enn
19 poeng).
Eks:
♠ |
A, Q, 7, 5, 4, 2 |
♥ |
8, 6 |
♦ |
Q, 5, 4 |
♣ |
10, 6 |
Du er førstemann til å melde. Du har 8 HP og 6♠ + gode honnører i farven.
Meld 2 Spar
Med under 16 poeng skal makker passe. (Det han jo
ikke bli nok til utgang)-
Hvis du vil sjekke hva åpneren har melder du 2NT. Da krever
du at makker svarer. Han melder da åpningsfargen sin hvis han har minimum
og melder 3NT hvis han har maksimum.
Eks:
♠ |
J, 9, 7, 5, 4, 2 |
♥ |
A, 6 |
♦ |
K, 5, 4 |
♣ |
10, 6 |
Du er førstemann til å melde. Du har 8 HP og 6♠,
men ingen toppkort i farven. Meld PASS
Hvis vi har 7 kort i
fargen melder vi tilsvarende men da på 3 trinnet
3 kløver: Har 7 kort i fargen og ca
6-10 poeng
3 ruter : Har 7 kort i ruter og ca 6-10 poeng
3 hjerter: Har 7 kort hjerter og ca
6-10 poeng
3 spar : Har 7 kort spar og ca 6-10 poeng
Eks:
♠ |
4, 2 |
♥ |
A, 10, 9, 7, 5, 3, 2 |
♦ |
K, 5, 4 |
♣ |
10 |
Du er førstemann til å melde. Du har 7 HP, 7 ♥ + en topphonnør i farven. Meld 3 Hjerter.
Sterke åpningsmeldinger
Åpningseldingene vi har lært til nå begrenser seg oppover
til 19 poeng.
Av og til er vi så heldige at vi får utdelt mer enn det og
da har vi disse 2 åpningsmeldingene:
2NT= 20-21 poeng og
jevn hånd
Eks:
♠ |
A, K, 5, 2 |
♥ |
K, 6, 4 |
♦ |
A, Q, 4 |
♣ |
A, J, 5 |
Her har du 21 HP(7 i ♠ + 3 i ♥ +
6 i ♦ + 5 i ♣) og kan åpne
meldingene. Du har en jevn hånd og 20-21hp.
Du åpner med
meldingen 2
NT
Svaret på denne meldingen er de samme som etter 1NT (pass
eller 3NT eller Stayman eller overføring) Siden
makker har 20-21 poeng trenger du jo bare 5 poeng for å svare i NT eller Stayman.
Overføring kan du bruke hvis du har 5 kort eller mere i en
majorfarge uansett poeng. (Akkurat som etter 1NT.
Åpning i 2 kløver
(Halles 2 kløver) = 20 poeng eller mere
(men ikke 20-21 poeng og jevn hånd – da åpner du i 2NT.)
Denne spesielle åpningen kalles Halles 2 kløver. Sikkert
fordi en som het Halle fant den opp.
Eks:
♠ |
A, K, Q, 5, 3, 2 |
♥ |
K, 6, 4 |
♦ |
A, Q, 4 |
♣ |
A |
Her har du 20 HP (9 i ♠ + 3 i ♥ +
6 i ♦ + 4 i ♣) og kan åpne
meldingene. Du har en ujevn hånd og 20+hp.
Du åpner med
meldingen 2
♣
Siden åpningsmeldingen bare forteller at åpneren har
sterke kort, må åpnerens makker aldri passe denne meldingen selv om han
ikke har poeng!
Hvis du har minst 6 poeng, melder du fargen din hvis du har
minst 5 kort i en farge. Ellers melder du 2NT.
Hvis du har 0-5 poeng melder du 2 ruter.
Dette er også en «falsk» melding og åpneren kan ikke
passe den. Du har jo ikke sagt at du har ruter, bare at du har under 6
poeng.
Åpneren melder da sin farge hvis han har en 5 korts farge.
Hvis han har jevn hånd, melder han NT slik:
22-24 poeng = 2NT
25 og mer=3NT
Bordskikk
Blindemann har ikke lov til å si eller gjøre noe som kan oppfattes
som hjelp til spillefører. Han er bare en robot som legger de kortene makker
sier. Pass derfor på at du ikke legger fingrene på det kortet du mener at han
skal komme på å legge . Han har ikke love å si f.eks «bordet stå».
Det han har lov til er å si»Du er
på hånda/bordet» og «du har lagt et stikk feil»
Det er lurt av deg å være mest mulig «robot» når du er
blindemann. Da kan du slappe av og bruke kreftene til din egen spilleføring.
Makker slipper da også å få høre etterpå hva han gjorde feil og du får en blid
makker med selvtillit.
Ut i verden
Har på kurset og for så vidt også i Knektene er vi ikke så
nøye på det om det gjøres feil. Vi lar spilleren rette det opp og spiller
videre.
I turneringer og også i andre klubber ,
tilkalles turneringsleder mye oftere. Det er ikke skummelt, bare rutine. Typiske
situasjoner for tilkalling av turneringslerer et at
man åpner utenfor tur, at man spiller ut fra feil hånd eller at man trumpher når man ikke er tom i den fargen som splles. Turneringsleder kommer til bordet, en av de
rutinerte forklarer hva som har skjedd og turingsleder
sier hva som blir «dommen». Å gjøre feil
kan alle så det er ingen katastrofe når det skjer. Noen ganger kan man lære av
det, andre ganger er det bar sånn som skjer. Hvis dere ikke skjønner hva dere
gjorde feil, spør dere om det i en pause.